ΣΙΝΕΜΑ

Ο Robert Rodriguez εξηγεί πώς έχτισε τον κόσμο της “Alita” μαζί με τον James Cameron

Το ONEMAN εξασφάλισε μια αποκλειστική ματιά στο background της παραγωγής του πολυαναμενόμενου μπλοκμπάστερ.

Όταν μιλάμε για sci-fi δεν υπάρχει μεγαλύτερο όνομα από εκείνο του James Cameron. Ο άνθρωπος που επαναπροσδιορίζει το είδος αλλά και την εμπορικότητα του ίδιου του σινεμά, κάθε φορά που βγάζει ταινία, από το “Terminator” ως το “Avatar”. Ο Cameron πάντα ειδικευόταν στο να λέει συναρπαστικές ιστορίες χτίζοντας εντελώς καινούριους κόσμους, και σπρώχνοντας ταυτόχρονα τα όρια της κινηματογραφικής τεχνολογίας. Κάθε φορά ξεπερνά τα όρια και τις προσδοκίες.

Η τεχνολογία και η δημιουργία νέων οδών είναι πάντα πρωταρχικός λόγος για οτιδήποτε ξεκινά να δημιουργήσει ο Cameron, κι έτσι συνέβη όταν έπεσε στην αντίληψή του το κλασικό μάνγκα “Battle Angel Alita” του Yukito Kishiro: Η πρώτη του σκέψη ήταν πως μπορούσε να τον βοηθήσει να δημιουργήσει μια νέα κινηματογραφική εμπειρία. Είναι η ιστορία μιας νεαρής cyborg και της σχέσης κόρης-πατέρα που αναπτύσσει με τον επιστήμονα που την αναδημιουργεί το σώμα της. Λαμβάνει χώρα σε έναν μελλοντικό κόσμο όπου οι ταξικές διαφορές έχουν οδηγηθεί σε ακραία σημεία.

 

ΑΠΟ ΤΟΝ JAMES CAMERON ΣΤΟΝ ROBERT RODRIGUEZ

Ο Cameron, για τον οποίον το “Alita” έγινε μεμιάς πρότζεκτ πάθους, πέρασε χρόνια αναπτύσσοντας την απαιτούμενη τεχνολογία, ώστε να μπορέσει να ζωντανέψει στην οθόνη τα πολυεπίπεδα οπτικά στοιχεία του κόμικ. Για μια ακόμα φορά, εφάρμοσε ριζοσπαστικές τεχνικές και δούλεψε με τους κορυφαίους στους τομείς τους, ώστε να μπορέσει φέρει στη ζωή χαρακτήρες σε 3D και με performance capture τεχνικές, όπως συνέβη και με το “Avatar”. Όταν η ενασχόλησή του με τα σίκουελ του “Avatar” έκανε προφανές πως δε θα είχε τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να πραγματοποιήσει το “Alita” μόνος του, άρχισε μαζί με τον συμπαραγωγό του, Jon Landau, να ψάχνουν κάποιον σκηνοθέτη να αναλάβει να ηγηθεί του πρότζεκτ, πάντα με την καθοδήγηση του ίδιου του Cameron.

Ο εκλεκτός ήταν ο Robert Rodriguez, σκηνοθέτης που είχε αποδειχθεί ξανά και ξανά στο παρελθόν ικανός να κινηθεί στο χώρο κάθε πιθανού κινηματογραφικού είδους, και μάλιστα πάντοτε καταφέρνοντας να κινείται στην αιχμή των τεχνολογικών εξελίξεων ακόμα και με περιορισμένο μπάτζετ. Το 1992 γύρισε το κλασικό ντεμπούτο του, “El Mariachi” για μόλις $7,000 όντας ακόμα φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Τέξας. Σκηνοθέτησε, μόνταρε και έκανε τον ήχο στην ταινία, ξεκινώντας μια καριέρα που τον βρίσκει διαρκώς δημιουργικό και έχοντας στο νου κάθε μπατζετικό περιορισμό. Χτίζοντας το δικό του στούντιο, Troublemaker Studios, παρήγαγε στο πέρασμα των χρόνων έναν μεγάλο αριθμό πετυχημένων ταινιών, ανάμεσα στις οποίες το “Desperado”, τις σειρές “Spy Kids” και “Machete”, το “Sin City”, και το “From Dusk Till Dawn”.

Ο Cameron είχε ετοιμάσει μια παρουσίαση του οράματός του για το “Alita” γεμάτη οπτικές απεικονίσεις. Ο Rodriguez εντυπωσιάστηκε και ρώτησε αν μπορούσε να αναλάβει ο ίδιος την ανάπτυξη του πρότζεκτ, μειώνοντας το πυκνό αρχικό σενάριο. “Ήθελα να το μειώσω σε διάρκεια μιας ταινίας, οπότε το μίκρυνα και ξανάγραψα μερικά πράγματα, αλλά στο στυλ του,” λέει ο Rodriguez. “Είχε ετοιμάσει μια σπουδαία ιστορία χαρακτήρα. Αυτό που κάνει καλύτερα ο Jim είναι θέαμα, μεγάλη δράση, πράγματα που δεν έχεις δει ξανά στο παρελθόν, σπουδαίο χτίσιμο κόσμων, με χαρακτήρες και ιστορίες που σε αγγίζουν. Υπήρχε μια σπουδαία ιστορία αγάπης εκεί μέσα, μια ιστορία πατέρα-κόρης, κι εγώ είμαι πατέρας. Προσπάθησα απλώς να σιγουρευτώ πως όλα αυτά θα υπήρχαν μέσα και στην συντομότερη εκδοχή.”

Ο Cameron λάτρεψε την προσέγγιση του Rodriguez και από εκείνο το σημείο οι ομάδες τους δούλεψαν συνεργατικά στο πρότζεκτ: Η ομάδα Lightstorm του Cameron από το Λος Άντζελες, κάνοντας διάλειμμα από το “Avatar”, και το τιμ του Rodriguez στο Τέξας, όπου θα γυρίζοταν κι η ταινία. “Τόσο εγώ όσο κι ο Jim βλέπουμε το ρόλο του παραγωγού ως κάποιου που είναι εκεί και σχηματίζει τον σκηνοθέτη,” εξηγεί ο Jon Landau που μαζί με τον Cameron, έχοντας παράλληλα τεράστιο φόρτο στο “Avatar”, ανέλαβαν τον συμβουλευτικό ρόλο των παραγωγών στο “Alita”. “Όχι όμως να είμαστε εκεί και να διατάζουμε. Πρέπει να είμαστε ταυτόχρονα και ο διαβολάκος και ο άγγελος στο αυτί του σκηνοθέτη- αυτός είναι ο ρόλος που παίζω όταν κάνω παραγωγή στις ταινίες του Jim, κι αυτός είναι ο ρόλος μας με τον Robert. Είμαστε εκεί κάθε μέρα ανακατεύοντας το τσουκάλι, αλλά η τελική απόφαση είναι πάντα του Robert.”

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ IRON CITY

Για να δημιουργήσει τον κόσμο της Iron City, ο Rodriguez μετέτρεψε τις εγκαταστάσεις του στα Troublemaker Studios σε ένα χώρο για ένα πολυεπίπεδο σετ με αισθητικές επιρροές από όλο τον κόσμο. “Σχεδιάσαμε ένα σετ που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ολόκληρη πόλη, αλλά συνδέοντας κάποιους δρόμους και σκηνοθετώντας έξυπνα κάποιες γωνίες, μπορούσε να το κάνεις να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερο. Όταν έκανα το ‘El Mariachi’ είχα μόνο δύο δρόμους κι όλοι έτρεχαν σε κύκλους! Εδώ είχα πολύ περισσότερα στη διάθεσή μου. Αλλά δεν πίστευα πως θα έβλεπα ποτέ κάτι με το μέγεθος και τη λεπτομέρεια αυτού του επιπέδου στο Τέξας. Είναι το μεγαλύτερο σετ που είχα ποτέ στη διάθεσή μου.” Κι ενώ τα δύο πρώτα επίπεδα της Iron City χτίστηκαν με πρακτικά μέσα, η Weta Digital πρόσθεσε νέα επίπεδα και δημιούργησε τη Zalem, που είναι δεμένη με τη Γη μέσω ενός γιγάντιου ανελκυστήρα που αντλεί προμήθειες και στέλνει πίσω σκουπίδια.

Ο Landau υπολογίζει πως τα περισσότερα πλάνα στην ταινία έχουν κάποια ψηφιακά στοιχεία επειδή η ίδια η Alita και τόσοι άλλοι κάτοικοι της πόλης έχουν σαϊμπερνετικά μέλη. Σημαίνει πως υπάρχει πολύ performance capture στην τελική εκδοχή αλλά ο Rodriguez, που όπως κι ο Cameron πάντα απολάμβανε να βρίσκει νέες τεχνολογίες στις ταινίες του, απόλαυσε την διαδικασία. “Ακόμα και με το 3D κάναμε σχεδόν 40 γυρίσματα μέσα σε μια μέρα, κινούμασταν πολύ γρήγορα και μας έγινε δεύτερη φύση,” παραδέχεται. “Υπήρχαν τόσα πολλά μέλη του συνεργείο σε αυτό, επειδή όλοι είχαν συγκεκριμένη δουλειά και βοηθούσαν τη ροή, οπότε δεν κολλούσαμε ποτέ χάρη σε ένα τεχνικό ζήτημα, κάτι που θα ήταν αναμενόμενο να έχει συμβεί. Ήταν απελευθερωτικό.”

Η ALITA ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΤΙ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ

Τα εφέ μπορεί να ήταν το θέαμα, όμως για τον Rodriguez και τον Cameron είναι η καρδιά που έχει σημασία, κι αυτό έχει πολύ να κάνει με τον κεντρικό χαρακτήρα. Μετά από μια εκτεταμένη έρευνα, ο Rodriguez έδωσε τον ρόλο στη Rosa Salazar, πρωταγωνίστρια ταινιών σαν τα “Maze Runner”. “Είδα την οντισιόν της και νομίζω ήταν η πρώτη φορά που έκλαψα σε μια οντισιόν,” λέει ο Rodriguez. “Είπα στον Jim, ‘αυτή πραγματικά με συγλόνισε’ και εντυπωσιάστηκε κι εκείνος κατευθείαν, την είδε ξανά και ξανά. Κάναμε ένα τεστ σε οθόνη και απλά ήταν απίστευτη.”

Για την Salazar, η ευκαιρία να δουλέψει με τον Rodriguez ήταν σπουδαία, και ήταν αυτό που περίμενε. “Το να κάνω αυτή την ταινία με τον Robert ήταν σα να κάνουμε ένα ανεξάρτητο φιλμ όπου καθένας τρέχει και εκτελεί, όπου όλοι στο συνεργείο λένε ‘το κάνουμε με τα χέρια μας’, όμως ήταν ένα τεράστιο sci-fi έπος, με πολλά κινούμενα μέλη. Όμως η συμπεριφορά του ήταν τόσο ήρεμη. Ξέρει ακριβώς τι γυρίζει. Και είναι πολύ εφευρετικός.” Προσθέτει η Salazar: “Μας ακούει, και ένα ακόμα πράγμα που πιστεύω μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για τα κορίτσια που θα δουν την ταινία, είναι το ότι είχα πραγματική φωνή στο σετ. Για μια γυναίκα, για μια λατίνα γυναίκα σε αυτή την κινηματογραφική βιομηχανία, ήταν αποστομωτικό. Επειδή δε θες να είσαι δύσκολη. Αλλά ποτέ δεν ένιωσα με τον Robert πως ζητούσα πολλά ή πως έμπαινα στο δρόμο άλλων. Κι επειδή έχεις φωνή, μετά έχεις και ευθύνη. Οπότε καταλαβαίνεις πως τα λόγια σου έχουν βάρος και μετά αναλαμβάνεις την υπεθυνότητα. Ο Robert με έμαθε τόσα πολλά.”

Η Salazar ένιωσε εξαρχής κοντά στον χαρακτήρα της. “Η Alita είναι ένα κανονικό κορίτσι που τυχαίνει να είναι φτιαγμένη από μηχανικά μέλη και έχει μαι παρανοϊκή, τραυματική προϊστορία. Για μένα, τα πάντα πέραν των μηχανικών μελών, είναι κάτι που μπορώ να συνδεθώ,” λέει. “Η Alita είναι σαν εμένα. Έχει μια παλέτα συναισθημάτων. Είναι ανασφαλής. Είναι γενναία. Έχει κουράγιο, έχει δύναμη. Είναι περίεργη και είναι αντιδραστική. Είναι δυνατή και είναι αδύναμη. Έχει αληθινή ψυχή και νομίζω πως ανοίγει διαρκώς τον εαυτό της.”

Ζωντανεύοντας έναν χαρακτήρα μέσα από performance capture μπορεί να μοιάζει με μεγάλη πρόκληση, αλλά ήταν κάτι για το οποίο η Salazar ήταν έτοιμη, έχοντας μελετήσει τη δουλειά των θρύλων του τομέα, όπως τον Andy Serkis του “Πλανήτη των Πιθήκων”. “Η τεχνική αυτή είναι τόσο ενδιαφέρουσα. Μπορεί να είσαι σε μια σκηνή με κάποιον και πραγματικά να μην κάνει διαφορά. Ακούς ηθοποιούς να το λένε αυτό και αναρωτιέσαι, πώς είναι δυνατόν να φοράς ένα βαρύ κράνος με ένα boom στο κεφάλι σου και να μην κάνει διαφορά; Αλλά απλά έτσι συμβαίνει, όταν είσαι σε αυτές τις σκηνές και είσαι πραγματικά αφοσιωμένη σε αυτό που ερμηνεύεις.”

Και μιλώντας για τη σχέση κόρης-πατέρα, το να παίζει η Salazar με τον βραβευμένο με δύο Όσκαρ Christoph Waltz, ήταν για την ίδια όσο ικανοποιητική εμπειρία ήλπιζε. “Δεν ξέρω γιατί, αλλά δεν φοβήθηκα ποτέ. Ήμουν από την αρχή ενθουσιασμένη και ποτέ δεν άλλαξε αυτό. Την πρώτη μέρα που τον γνώρισα, έκανε τεστ στην κάμερα κι εγώ κλεφτοκοίταγα πίσω από τις κουρτίνες, προσπαθώντας να τον δω στη φυσική του κατάσταση. Ήταν τόσο ευγενικός και στωικός, αλλά πολύ δυναμικός και ισορροπημένος. Είναι διαρκώς παρών και σε κοιτάζει κατευθείαν στα μάτια. Δεν είναι καθόλου εγωιστής όσο αφορά το ταλέντο του. Κι επίσης, είναι πολύ αστείος! Ήταν τέλειο να τον έχεις γύρω σου. Νιώθω σα να έσβησα κάτι από τη λίστα πραγμάτων που ήθελα να κάνω κάποτε στη ζωή μου.”

ΔΥΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ, ΜΙΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Τελικά, όπως το περιγράφει ο παραγωγός Jon Landau, η “Alita” είναι κάτι που είναι αληθινά ενθουσιασμένος που είδε να ολοκληρώνεται, έχοντας ακόμα τον Cameron μέρος της διαδικασίας. “Νομίζω πως ο Jim είναι ενθουσιασμένος που το κοινό θα μπορέσει επιτέλους να δει την ταινία. Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να έχεις ένα εξαιρετικό πρότζεκτ που ποτέ δεν φτάνει σε παραγωγή. Είναι μια συναρπαστική ευκαιρία για δύο από τους πιο σεβαστούς σκηνοθέτες που δουλεύουν σήμερα, να παράξουν μια ταινία γεμάτη δράση, και η οποία δε ξεχνά ποτέ το συναισθηματικό της κέντρο μες στο θέαμα.”

Συμπληρώνει ο Rodriguez: “Είναι μια τέλεια εισαγωγή στην ‘Alita’, μια ιστορία ενηλικίωσης για αυτήν, καθώς ανακαλύπτει ποια είναι στα αλήθεια, ανακαλύπτει τον εαυτό της και τις δυνάμεις της, και πως μπορεί να αλλάξει τον κόσμο με αξιοσημείωτο τρόπο.” Τελικά: “Είναι μια σπουδαία ιστορία. Είναι γεμάτη χιούμορ και αγάπη και σχέσεις ανάμεσα στους χαρακτήρες.”

* Η ταινία “Αλίτα: Ο Άγγελος της Μάχης” προβάλλεται στις αίθουσες από την Odeon.