Eurovision.tv/Thomas Hanses
EUROVISION

Ποια θέση θα πάρουν η Ελλάδα και η Κύπρος στη Eurovision

Ρεπορτάζ από το Τελ Αβίβ για τα όσα είδαμε στον ημιτελικό και οι πρώτες εκτιμήσεις για τον τελικό του Σαββάτου.

Σε συνέχεια των προηγούμενων, το βασικό πρόβλημα που προέκυψε μόλις ανακοινώθηκε το Τελ Αβίβ ως διοργανώτρια πόλη ήταν ο χώρος. Φέτος, η Eurovision δεν γίνεται σε αρένα, αλλά σε συνεδριακό κέντρο. Πάρε το Βελλίδειο επί τρία και τέσσερα και πέντε. Το KAN (εθνικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας) είχε ξεκαθαρίσει πως βασικά είναι ένα σόου προορισμένο αποκλειστικά για να ειδωθεί από την τηλεόραση. Αυτό φάνηκε και από τις σκαλωσιές, διότι μπορεί εσείς μεν να είδατε καθισμένο κόσμο σαν σε γήπεδο, αλλά αν όλοι αυτοί ήταν όρθιοι, όλο το κτίσμα θα ταρακουνιόταν, όπως και έγινε με τα commentator booths, χτισμένα σαν κατακόρυφα φαβελόσπιτα.

Ο χθεσινός Ά Ημιτελικός του 64ου Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision ήταν από τους πλέον διφορούμενους των τελευταίων χρόνων, όχι τόσο βάσει των αποτελεσμάτων, όσο βάσει των μουσικών επιλογών· γνώμες λένε ότι ήταν ο πιο βαρετός, άλλοι λένε πως ήταν ο πιο μουσικά ενδιαφέρων. Το σίγουρο είναι ότι πρόσφερε και αυτός τις εκπλήξεις του – όχι, οι κεντρικοί παρουσιαστές δεν ήταν (για άλλη μια χρονιά) κάτι μοναδικό που μπορεί να ξεπεράσει τη χάρη της Petra Mede (2013, 2016). Άχαρα αστεία, κριντζαρίσματα και η Μπαρ Ρεφαέλι. (Γνώμη μου, οι δύο παρουσιαστές του Green Room θα έπρεπε να είναι κεντρικοί, γνωρίζοντας πως ήδη έχουν χημεία από προηγούμενα σόου και διαφημίσεις στο Ισραήλ. Δεν ξέρω αν συμφωνεί κάποιος μαζί ή απλώς αδιαφορεί που είναι και το πιο φυσικό).

Στις δύο ώρες του σόου, κρατάμε ως κεντρικά σημεία την συγκινητική (μόνο για τους Τελαβιβιανούς) έναρξη, το θεαματικό χορευτικό της Νέττα, το kiss cam με τη συνοδεία της Ντάνα Ιντερνάσιοναλ που εκτέλεσε Μπρούνο Μαρς και θύμισε Yankees Stadium, το απίστευτο μοντάρισμα/μιξάρισμα του Κούτιμαν με αποσπάσματα από την ιστορία του διαγωνισμού και φυσικά τις εκπλήξεις στα αποτελέσματα (προσωπική άποψη, no hard feelings).

Eurovision.tv/Andres Putting

Eurovision.tv/Andres Putting

ΕΛΛΑΔΑ

Ο φόβος μην πέσει το κορίτσι μας θύμα των εκπλήξεων έφυγε στα πρώτα δευτερόλεπτα. Τα πανηγύρια στα παρασκήνια κράτησαν λίγο περισσότερο. Η Κατερίνα Ντούσκα έπρεπε απλώς να κατακτήσει την σκηνή και να σαρώσει. Slay, αγγλιστί. Μαζί με τα καλοσυντονισμένα φωνητικά, τις άρτιες χορεύτριες – ξιφομάχους και την καλοκουρδισμένη ομάδα καλλιτεχνών, τεχνικών και δημοσιογράφων από πίσω, το κορίτσι μας κέρδισε το θερμό χειροκρότημα στην αρένα, με όπλο την μοναδική έκταση της φωνής της.

Πρόβλεψη: 9η με 14η, διότι το κοινό της Eurovision δεν είναι συνηθισμένο σε τραγούδια όπως το ‘Better Love’. Η Κατερίνα κάνει την αρχή. Και μπράβο της!

ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ

Η Zena ακολουθείται κάθε στιγμή από ένα τεράστιο επιτελείο μακιγιέζ, χορευτών με μπλουζάκια που αναγράφουν παντού το όνομά της και τη δημοσιογράφο του κρατικού καναλιού της χώρας με το τεράστιο μικρόφωνο. H Zena τα κατάφερε να προκριθεί στον τελικό με τα πολύχρωμα γραφικά, την ονοματολατρεία του λευκορωσικού επιτελείου προς το μέρος της και χωρίς κάποιο ξεχωριστό κομμάτι.

Πρόβλεψη: 15η με 20η, διότι αυτά τα τραγούδια πάντοτε αρέσουν, κολλάνε με την μορφή ιού στο μυαλό.

ΣΕΡΒΙΑ

Βαλκανική μπαλάντα σημαίνει αργό ξεκίνημα με διακυμάνσεις λίγο πριν το πρώτο ρεφραίν, το οποίο σηματοδοτεί το ξεδίπλωμα των δυνατοτήτων του τραγουδιστών. Ακολουθεί η κεντρική γέφυρα – μετάβαση με ένα παραδοσιακό νοτιοσλάβικο μοτίβο λύπης μέσω του βιολιού και το τελικό ξέσπασμα. Δε νοείται τελικός χωρίς το φάντασμα του Ζέλικο Γιοκσίμοβιτς.

Πρόβλεψη: 13η με 18η, διότι είναι κάτι δοκιμασμένο που πάντοτε τραβάει την προσοχή και δεν το αφήνει στο bottom 6.

ΚΥΠΡΟΣ

Aπό την Φουρέιρα στην Τάμτα, ένα replay δρόμος. Αυτό είναι το μοναδικό σημείο σύγκρισης. Η Τάμτα, το άλλο κορίτσι μας, εκμεταλλεύεται όλα τα σκηνοθετικά τρικ του διαγωνισμού για να κερδίσει το τηλεοπτικό κοινό και φαίνεται να τα καταφέρνει ως έναν βαθμό. Αν δεν είχε το πρόβλημα στη μέση της, είμαι πεπεισμένος πως θα πήγαινε ακόμα καλύτερα από τις προβλέψεις και θα βλέπαμε κάτι εντελώς διαφορετικό.

Πρόβλεψη: 8η με 13η, διότι η συνταγή χρειάζεται να εξελιχθεί.

ΕΣΘΟΝΙΑ

Το 2015, o Στιγκ Ράστα, μαζί με την Ελίνα Μπόρν, κατέκτησαν την 7 η θέση με την Εσθονία και το ‘Goodbye to Yesterday’ που θυμίζει το ‘Tonight’ των Reamonn. Το 2019, ο Στιγκ Ράστα επιστρατεύεται δύο σουηδικά μάτια και εφέ από την ‘Ημέρα που σημάδεψε τον κόσμο’. Αρκούν για τελικό.

Πρόβλεψη: 8η με13η, διότι μυρίζει για έκπληξη του τελικού.

ΤΣΕΧΙΑ

They are friends of a friend of a friend. Just some friends of a friend of friend. Και πάει λέγοντας σαν τα 33, 3, 3, 3 εκατομμύρια της Βλαχάκη. Η Τσεχία μαθαίνει τα κόλπα του διαγωνισμού.

Πρόβλεψη: 5η με 10η, διότι τα cute boy bands με τους έξυπνους στίχους ψιλολατρεύονται από το κοινό.

ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ

Σήμερα ανέβηκε στην 3η θέση των στοιχημάτων και απόψε ξανακατέβηκε στην 4η. Η Αυστραλία είναι το φετινό αουτσάιντερ και το αξίζει. Δεν είναι μόνο η οπερετική φωνή της Κέιτ Μίλλερ – Χάιντκε. Δεν είναι η αντοχή του να κινείται πέρα – δώθε πέντε μέτρα πάνω από τη γη και να μην χάνει τη φωνή της από τον τρόμο. Δεν είναι το εντυπωσιακό εφέ που βλέπετε στις οθόνες. Δεν είναι οι προσπάθειες του Team Australia που αγαπούν το διαγωνισμό και το δείχνουν με την πρώτη ευκαιρία. Είναι όλα τα παραπάνω.

Πρόβλεψη: 1η με 5η, διότι την κοιτούσατε, έστω και για μερικά δευτερόλεπτα, με ανοιχτό το στόμα.

ΙΣΛΑΝΔΙΑ

Σκηνικά, το στήσιμο κουβαλάει σημειολογικά φορτία που η Eurovision δεν έτυχε ποτέ να κουβαλήσει. Το κλειδί του ισλανδικού τραγουδιού πατάει στη διάλυση του ξανθού τραγουδιστή στο τέλος του τραγουδιού και στη νίκη του μίσους. Το πιο πολιτικό τραγούδι των τελευταίων χρόνων που το νόημά του ξεπερνάει τα δυσκολοπρόφερτα ισλανδικά. Του αξίζει.

 

Πρόβλεψη: 6η με 11η, διότι οι Hatari είναι τυπάρες (να δεις, θα γελάμε από το Σάββατο και ύστερα με αυτές τις προβλέψεις).

ΣΑΝ ΜΑΡΙΝΟ

Το χαίρομαι όταν χώρες που φαίνονται ως ανέκδοτα στα μάτια του κόσμου διακρίνονται σε κάτι μεγάλο, όπως ο Τελικός του Σαββάτου. Το χαίρομαι όταν ακούω τις τσιρίδες, νιώθω τα ποδοβολητά και βλέπω τα δάκρυά τους μόλις ανακοινώνεται αναπάντεχα το όνομά τους, καθώς ούτε και οι ίδιοι το περίμεναν. Χαίρομαι μόλις βλέπω τις αγκαλιές της πλέον πολυεθνούς αποστολής (Έλληνες, Τούρκοι, Ισραηλινοί, Αμερικάνοι, Σουηδοί και οι ομώνυμοι) να αγκαλιάζονται και να χαμογελάνε όλοι μαζί. Όσο και αν πιστεύω πως ο Σερχάτ ψιθύριζε, αυτή η στιγμή είναι μοναδική για αυτό το κρατίδιο.

Πρόβλεψη: 20η με 26η. Ξέρουμε τον λόγο.

ΣΛΟΒΕΝΙΑ

Το ζευγαράκι του γκαράζ που προμόταρε τη συμμετοχή τους με μία συνέντευξη στο κρατικό σλοβένικο κανάλι πήγε τελικό. Η εμφάνιση θυμίζει Σομπράλ (Πορτογαλία 2017), ατμόσφαιρα και συναίσθημα ισχυρό, τα σλοβένικα μοιάζουν ερωτικά, ειπωμένα από στόμα με δαγκωμένα χείλη και αυτό το κάνει ικανό να περάσει τελικό, όσο κι αν καταντάει επανάληψη μετά το πρώτο ρεφραίν.

Πρόβλεψη: 13η -18η, διότι η Σλοβενία κάπου σκοντάφτει κάθε φορά που έχει καλό τραγούδι.

Η μεγαλύτερη έκπληξη για μένα ήταν ο αποκλεισμός της Πορτογαλίας και ο χαβαλές του τραγουδιστή που ακούει Πάνο Κιάμο (ναι, δεν κάνω πλάκα), καθώς μάζευαν τις βαλίτσες τους να φύγουν από το EXPO. Μεμψιμοιρίες και δάκρυα δεν υπήρχαν στο καμαρίνι, παρά μόνο πλάκες, γέλια, συνεντεύξεις και αγκαλιές με το κορίτσι μας, διότς οι Πορτογάλοι δεν ένιωσαν άσχημα που δεν παρευρέθηκαν στον τελικό με ένα τραγούδι που στην αρχή λατρεύτηκε και ύστερα όλοι αυτοί που το επευφημούσαν για τη μοναδικότητα του, συνειδητοποίησαν πως δεν καταλαβαίνουν τι θέλει να πει ο Μαγγελάνος. Στόχος του Festival de Cancao είναι να προβληθεί κάτι αυθεντικά πορτογαλικό στη σκηνή, όχι από πατριωτισμό, αλλά για να προβληθεί η τεράστια μουσική παράδοση της χώρας προς τα έξω, με τη μορφή ετήσιων πειραμάτων.

Αν μπορώ να βγάλω κάποιο συμπέρασμα, βλέποντας κιόλας πως λειτουργεί και η Eurovision από μέσα, είναι πως τα στοιχήματα, οι απόψεις στο YouTube και των προσκείμενων στον διαγωνισμό ιστοσελίδων είναι μονάχα ορισμένων ανθρώπων που δεν αντιπροσωπεύουν τις χιλιάδες του ευρωπαϊκού κοινού που ψηφίζει. Οποιαδήποτε συμμετοχή μπορεί να πάει στην κορυφή, αν κάποιος ρίξει ένα τεράστιο ποσό στο εκάστοτε σάιτ. Αυτές οι γνώμες δεν είναι πανάκεια για προσέγγιση των αποτελεσμάτων. Αναγκαστικά, οι εκπλήξεις θα αυξάνονται, οι αναπάντεχα χαμηλές/ υψηλές βαθμολογίες θα υπάρχουν μαζί με την κάθε Λευκορωσία που θα ξεχαστεί σε μερικά χρόνια ανάμεσα στα δεκάδες ποπ τραγούδια του διαγωνισμού και όσα θα προκύψουν από τον Β΄ Ημιτελικό, την Πέμπτη.

Μένει να δούμε με τι άλλο θα εκπλαγούμε για φέτος, μέχρι να περάσει και αυτός ο διαγωνισμός στην ιστορία.

Για ανταποκρίσεις από το Ισραήλ, ρεπορτάζ και καθημερινή ενημέρωση για τον διαγωνισμό της Εurovision, συντονίσου στο Ραδιόφωνο News24/7 στους 88.6, και στην εκπομπή ‘Το Lifestyle Φταίει’, κάθε απόγευμα 16:00-18:00.

Κεντρική φωτογραφία: Eurovision.tv/Thomas Hanses