ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

To ‘Daredevil’ μόλις έκανε την πιο αδιανόητη σκηνή μάχης στην τηλεόραση

H 3η σεζόν του 'Daredevil' στήνει χορό στα πτώματα της τηλεοπτικής δράσης.

Η πρεμιέρα του ‘Daredevil’ το 2015 έμοιαζε με την έναρξη μιας νέας εποχής για την υπερηρωική τηλεόραση. Το ενιαίο σύμπαν δεν ήταν κάτι ξένο στο μέσο. Υπήρχε ήδη το Arrowverse του CW και της Warner Bros. Όμως το καινούριο πλάνο του Netflix θα έβαζε το σπάντεξ του στο ίδιο οικοσύστημα με τους ήρωες του Marvel Cinematic Universe.

Η συνέπεια του εγχειρήματος ως προέκταση της κινηματογραφικής Marvel είναι ακόμα υπό εξέταση. Μετά την ακύρωση του ‘Luke Cage’ και του ‘Iron Fist’, και σε συνδυασμό με την προετοιμασία της καινούριας πλατφόρμας της Disney που ενδέχεται να απορροφήσει κάποιες σειρές του streaming γίγαντα στο ράφι με τις δικές της μεγάλες παραγωγές, το συμπέρασμα θα είναι σίγουρα ρευστό για το άμεσο μέλλον. Ποιος όμως μπορεί να αμφισβητήσει το ποδαρικό του ‘Daredevil’;

Ο προστάτης του Hell’s Kitchen δεν χώρεσε απλώς με σταθερά βήματα και καθαρό όραμα στην πιο σύγχρονη, βλοσυρή βερσιόν της υπερηρωικής μυθοπλασίας. Κατάφερε μέσα σε δύο μόλις επεισόδια να βρει τη σκηνή που, μέσα στον καταιγιστικό ρυθμό περιεχομένου, θα γινόταν μία από τις τηλεοπτικές στιγμές που θα συζητήσαμε στη δουλειά, στο σπίτι, στον καφέ. Το hallway fight scene του ‘Cut Man’ (S01E02) έδωσε γρήγορα παλμό στη σειρά και τον ήρωά της, πριν δώσει τη σκυτάλη στην οξυμένη, video game σύλληψης μάχη του ‘New York’s Finest’ (S0203) στην επόμενη σεζόν.

Η δεύτερη ήταν το αφιέρωμα του ‘Daredevil’ στην ορίτζιναλ water cooler moment του και αναγνωρίστηκε από τα βραβεία Emmy με μια υποψηφιότητα για την ομάδα των stunts του Gary Stearns – επισκιάστηκε όμως από την ιδεολογική μάχη του αλυσοδεμένου Matt με τον Punisher που κορύφωσε το επεισόδιο (“You know you are one day away from being me”). Συνειδητά ή μη, η παραγωγή είχε δημιουργήσει το moonwalk της. Την κίνηση που θα περίμεναν όλοι με κάθε νέο γύρο.

Στον 3ο πια γύρο και με νέο showrunner τον Erik Oleson που ως παραγωγός και γραφιάς είχε δείξει την αδυναμία του για έντονη δράση στον 3ο κύκλο του ‘Arrow’, το moonwalk έρχεται ξανά στο ‘Blindsided’ (S03E04) σαρώνοντας τους προγόνους του με τσεκούρι και φωτιά. Ή με γυμνές γροθιές και δακρυγόνα καλύτερα.

Ακολουθούν ελαφρά spoilers.

Μετά το δραματικό τέλος του ‘Defenders’, ένας μπαρουτοκαπνισμένος, αποδυναμωμένος Daredevil αμφισβητεί την πίστη του και αποσύρεται από τη ζωή του ως Matt Murdock. Μετά από μια επίθεση της αλβανικής μαφίας εναντίον του Wilson Fisk στις φυλακές που οδήγησε στη μεταφορά του εγκληματία σε πολυτελές ρετιρέ με την προστασία του FBI, ο Matt κεντράρει τον στόχο του. Πρέπει να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από την επίθεση – τι κρατούν οι Αλβανοί εναντίον του Fisk και τι φοβούνται;

Με τη βοήθεια της κλεμμένης δικηγορικής ταυτότητας του Foggy Nelson και του θράσους του, η εμμονική προσήλωσή του τον βάζει μέσα στο σωφρονιστικό κατάστημα όπου κρατείται ο αρχηγός της μαφίας. Η αποστολή του προφανώς πηγαίνει πολύ σύντομα κατά διαόλου όταν ο γιατρός των εγκαταστάσεων του κάνει βίαια μια ένεση που μειώνει τις δυνάμεις του. Ο Matt εξαντλημένος και αποπροσανατολισμένος προσπαθεί να ξετρυπώσει τον κατάδικο που χρειάζεται μέσα σε έναν λαβύρινθο διαδρόμων και δωματίων, όσο καταδιώκεται από φυλακισμένους και αστυνομικούς εξίσου, μέσα σε ένα χάος που γίνεται εξέγερση που γίνεται κόλαση.

Επί 11 λεπτά και 30’’, η κάμερα δεν αφήνει από τα μάτια της τον Charlie Cox, σε ένα πραγματικά τιτάνιο γύρισμα που θα σου θυμίσει τη διάσημη single-take της πρώτης σεζόν του ‘True Detective’. Οι απαιτήσεις εδώ όμως στοχεύουν στα ουράνια.

Η φυλακή είναι μια σπασμένη φλέβα που αιμορραγεί συνεχώς δωμάτια και πρόσωπα, ο Cox δεν φορά μάσκα και έτσι δεν διευκολύνει τις εναλλαγές του με τον stunt double, ένας σημαντικός διάλογος παρεμβάλλεται ανάμεσα σε δύο ευρύτερες σκηνές μάχης, και σε αντίθεση με την ορίτζιναλ hallway scene δεν βλέπουμε μονάχα τον Matt εναντίον όλων.

Η κλειστοφοβική σεκάνς ανεβάζει σταδιακά πυρετό με συναγερμούς, φωτιές, καπνούς, διαφορετικά πρόσωπα να παλεύουν μπροστά, πίσω και γύρω από τον ήρωα όσο εκείνος προσπαθεί να διαφύγει, όλα χορογραφημένα με υποδειγματική και τόσο εύθραυστη ακρίβεια. Τα λεπτά περνούσαν και εγώ είχα ανασηκωθεί εμβρόντητη από τον καναπέ. Περίμενα την κάμερα να υποκύψει. Η επιμονή της να σουτάρει τον Cox από κάθε γωνία, δείτε τον! αυτός τα κάνει όλα!, ήταν ασύλληπτη.

Ο Cox δεν τα έκανε πράγματι όλα, έκανε όμως τη συντριπτική πλειοψηφία. Ο stunt double του βοήθησε με κάποια «cowboy stitches» όπως τα ονομάζει ο Oleson, αλλά ο ηθοποιός, βαρύς, διαλυμένος, παραπαίει αγκομαχώντας από μάχη, σε δραματική στιγμή, και πίσω σε μάχη σαν να εξαρτάται πραγματικά η ζωή του από κάθε beat που περνάει. Η παρέα μου υποστηρίζει ότι κάποια στιγμή φώναξα ‘ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ;!’.

Δεν το θυμάμαι, αλλά δεν αμφιβάλλω.

Βλέποντας τα πλάνα ξανά και ξανά, η προσπάθεια εντοπισμού του double ή τυχόν σκηνοθετικών τρικ είναι απόλαυση. Το ίδιο και το συναίσθημα ευφορίας όταν η δράση καταφέρνει ακόμα να σε εκπλήσσει ως επίτευγμα, τη στιγμή που νιώθεις ότι μπορεί και να τα έχεις δει όλα.

Ο Oleson δεν είχε πλανάρει τη συγκεκριμένη έκρηξη στη φυλακή ως μονοπλάνο, αλλά ο σκηνοθέτης Alex Garcia Lopez, ο σεναριογράφος Lewaa Nasserdeen και ο υπεύθυνος των stunts τον έπεισαν ότι ήταν εφικτό. Ο ίδιος ο Cox ήταν αντίθετος. Πίστευε ότι ένα τόσο μεγαλεπήβολο πλάνο άγγιζε τα όρια του ναρκισσισμού. Τελικά η παραγωγή σχεδίασε και έχτισε στο σετ κάποιες σκοτεινές τρύπες, σε περίπτωση που τις χρειάζονταν στο μοντάζ για να κρύψουν αλλαγές. Δεν χρησιμοποίησαν καμία. Μετά από μία ολόκληρη μέρα με πρόβες και κάποια μέτρια takes που σκόνταψαν στην έναρξη, το αποτέλεσμα τους δικαίωσε και το συνεργείο ξέσπασε σε ιαχές. Όταν ήρθε η ώρα του post-production, ο Oleson αποφάσισε να φωτίσει ακόμη περισσότερο την αψεγάδιαστη σεκάνς για να επιτρέψει στο κοινό να διαπιστώσει ότι δεν παράχωσε κάποιο κρυμμένο cut.

Ο 3ος κύκλος του ‘Daredevil’ έρχεται μετά από μία σεζόν που δίχασε τους φαν – πολλοί δεν εκτίμησαν την υπερφυσική διάσταση του Hand, άλλοι δεν πείστηκαν από τη συνοχή του show όταν εστίαζε στον Punisher. Εδώ έχουμε την πνευματική συνέχεια της 1ης σεζόν με τρόπο ευθύ, λαμβάνοντας ως δεδομένη πια την επένδυση του κοινού στους χαρακτήρες.

Όσο για τις υπόλοιπες σκηνές δράσης – και είναι πολλές – γίνονται μέρος του DNA του ‘Daredevil’ γιατί υπάρχει λόγος και όχι γιατί βρέθηκε κάποιος συναρπαστικός τρόπος να σκοτωθεί τηλεοπτικός χρόνος.

Ο Διάβολος του Hell’s Kitchen πάλι, ίσως μπει στον πειρασμό να πάρει κάποια ζωή – μπορεί και τη δική του.

* Η 3η σεζόν του ‘Daredevil’ στριμάρει στο Netflix.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Η αναβίωση της ρομαντικής κομεντί και ο έρωτας στα χρόνια του Netflix